الگوریتم Page Layout چیست
اگر به دنبال آشنایی با الگوریتم Page Layout هستید با این مقاله همراه باشید. در ادامه به سبک نوشتههای این سایت، با مثال و توضیح Page Layout را برای شما تشریح میکنیم.در گوگل جستجو میکنید فلان موضوع چیست؟ جناب مستطاب گوگل تعدادی از سایتها را به شما نشان میدهد که در مورد همان موضوع فلان توضیح دادهاند. یکی از آنها را انتخاب میکنید و وقتی وارد صفحه میشوید به دنبال جواب سوال خود میگردید. ابتدا ۱۵ پاپآپ باز میشود و آنها را میبندید، سپس از بالا تا پایین صفحه، هدر، سایدبارهای چپ و راست، وسط صفحه و حتی فوتر پر شده از بنرهای تبلغاتی که چشمک میزنند و باید لابلای آنها دنبال موضوع اصلی بگردید. آزاردهنده نیست؟ هست! پس صفحه را میبندید و به دنبال سایتی میروید که مختصر و مفید جواب شما را داده باشد.
صفحهآرایی همواره از زمان نامههای پاپیروس و کتابهای اولیه مطرح بوده و تلاش میشد تا به شکل زیباتری چاپ شوند. با پیدایش سایتهای اینترنتی، طراحی صفحات سایتها نیز اهمیت دوچندانی پیدا کرد، چرا که کاربر تمایل داشت از سایتهای زیباتر و مفیدتر استفاده کند. این سایتهای زیبا، به مرور مخاطبین زیادی پیدا کردند و برای کسب درآمد یاد گرفتند تا بنرهای تبلیغاتی را در صفحات خود جای دهند، بعد از مدتی چیزی از آن طراحی باقینماند و زیر خروارها بنر در شکلهای گوناگون مدفون شدند. بودن یا نبودن مسئله نیست! مسئله اینجاست، چطور؟ چندتا؟
هرطور دوست دارید سایت خود را طراحی و اداره کنید، فقط قید ورود کاربر از طرف گوگل را بزنید!
ورود گوگل با الگوریتم Page Layout به عرصهی طراحی سایت
پس از قدرتگرفتن فضای مجازی و سایتهای اینترنتی، مهندسین گوگل متوجه شدند که این بنرها و تبلیغات به شکل نامطبوعی در حال آلودهکردن فضای سایتها هستند. پس باتوجه به نارضایتی کاربران الگوریتم Page Layout پا به عرصهی وجود گذاشت. این الگوریتم طراحی شده توسط جناب گوگل، قوانینی را پیاده میکند تا سایتها کاربران خودشان را خسته نکنند. برعکس بسیاری از مراکز خدماتی، تجاری، رفاهی و غیره در کشور ما، آنسوی آبها به شدت مراقب رضایت مصرفکننده و کاربر هستند. چرا که به این مهم پی بردهاند، راضی بودن مخاطب، درآمد بیشتری را به آنها هدیه خواهد داد.
کسب درآمد از دنیای مجازی امری مهم و جاافتاده است، اما الگورتیم پیج لایوت تحمل افراط و تفریط را ندارد و ممکن است سایت شما را با جریمه روبرو کند. جریمههای گوگل به معنی بروز اتفاقی خاص نیست، گاهی اوقات سایتی که جریمهشده همان تعداد بازدیدکننده را دارد، اما پیشرفت نمیکند.
گاهی سایت جریمهشده تقریبا همان میزان بازدیدکنندهی قبل را دارد، اما پیشرفتی نمیکند و درجا میزند.
جناب گوگل کدها را بررسی میکند و میفهمد
گوگل سانتبهسانت کدهای سایت شما را زیر و رو میکند و به راحتی متوجه میشود که هر بخش چه محتوایی را به مخاطب ارائه میدهد. پس به سادگی بنرها، نوشتهها و ویدیوهای تبلیغاتی را شناسایی میکند و الگوریتم پیج لایوت کار خود را در سایت شما آغاز میکند. اگر در این مورد شک دارید، در یکی از اسکریپتهای سایتتان یک علامت ” { ” اضافه بزنید! نتیجه را در سرچ کنسول مشاهده خواهید کرد. البته بهدلیل بروز یک خطا پیشنهاد میدهیم این کار را نکنید!
قوانین الگوریتم Page Layout
. بالای سایت یا همان above the fold
این قسمت مهمترین بخش سایت است و ماهیت هر درگاه اینترنتی را نشان میدهد. سعی کنید از بخش بالایی سایت خود استفادهی هوشمندانه و بهینهای بکنید تا اعتبار بهتری کسب کنید. سایتهایی که در هدر خود بنرهای زیاد یا بزرگی را قرار میدهند در حقیقت بخاطر پول اعتبار خود را زیر سوال میبرند. به طراحی برخی از سایتهای بزرگ نگاه نکنید، آنها از چندین و چند روش دیگر جایگاه خود را بدست آوردهاند و آنقدر مورد اعتماد قرار گرفتهاند که به این راحتیها جریمه نمیشوند و سقوط نمیکنند. اگر در ابتدای راه سایتداری هستید خودتان را با هماندازههای خودتان مقایسه کنید، حتی در طراحی. به همین دلیل بسیاری از دوستانی که قالب سایتهای بزرگ را عینا کپی میکنند به مشکلات مختلفی بر میخورند!
. بین محتوای خوب تبلیغ بزار، نه لابلای تبلیغها، محتوا!
این قانون نیازی به توضیح ندارد ولی برای باز کردن قضیه اینطور میشود گفت که، برای نمایش ۴ خط نوشته یا یک لینک دانلود به مخاطب، خرواری از بنرها را نمایش نده. حتی دیدهاید که برخی سایتها لینک دانلود غیرواقعی میگذارند تا کاربر روی آن کلیک کند و به سایت هدف فرستاده شود. این کارها را نکنید!!
. هر راه تبلیغاتی را استفاده نکن
تبلیغات کلیکی، بنری، متنی و و و!. همهی این روشها را در سایت استفاده میکنند و وقتی از کسی میشنوند که راه کسب درآمد جدیدی هم پیدا شده، آن را به روشهای قبلی اضافه میکنند. توجه داشته باشید که تعدد بیش از حد این مسیرهای تبلیغاتی در نهایت به ضرر شما خواهد بود.
. بشمار! چندتا؟
همیشه مراقب نسبتها و درصدها باشید. محتوای شما در هر صفحه چقدر است؟ در هر صفحه چندتا بنر و تبلیغ دیگر قرار دادهاید؟ پیجلایوت همه چیز را میشمارد. دو خط نوشته تحویل مخاطب میدهید و ۴۸ بنر؟ شما هم جای گوگل بودید همچین صفحه و سایتی را نمایش نمیدادید، مگر در صورت ضرورت.
. خطکش بزن
اندازه و حجم تبلیغات نیز مهم هستند و این الگوریتم حواسش به سایزها هم هست. زمانی نچندان دور قراردادن بنرهای آسمانخراش skyscraper درآمد خوبی داشت. امروز هم برخی از مدیران سایتها این کارها را تکرار میکنند اما چقدر و چندتا مهم است، استفادهی زیاد از این بنرها به چه قیمتی؟. بنرهای بزرگ در هدر، سایدبارها و دیگر قسمتها چیزی جز ضرر در طولانی مدت نیست و از اعتبار صفحات شما در برابر صفحات رقیب میکاهد.
. به رنگها دقت کن
رنگ عناصر سایتتان را به دقت بررسی کنید و مراقب باشید که مشاهدهی چیزی برای مخاطب سخت نباشد. بخصوص رنگ نوشتهها و بکراند زیر آنها. الگوریتم Page Layout به کنتراست رنگها حساس است.
به سایت خودت اهمیت بده، نه به تبلیغات
گوگل همواره تلاش دارد تا دنیای مجازی روزبهروز باکیفیتتر از قبل بشود. به همین دلیل سعی کنید تا به کیفیت محتوایی و فنی سایت بپردازید و تنها هدفتان اضافه کردن به جایگاههای تبلیغاتی نباشد. اگر چرخی در دنیای سایتهای اینترنتی بزنید مشاهده میکنید که بسیاری از این سایتها حتی قالب را توسط بنرها طراحی و تزئین کردهاند، یعنی اگر بنرها را حذف کنید چیزی از طرح باقی نمیماند!. فراموش نکنید که تکتک فایلهای CSS و حتی اسکریپتهای صفحه توسط خزندهها ثبت و بررسی میگردد. با این روشهای درآمدزایی، بهمرور زمان هم اعتبار دامنه، هم تعداد کاربر و هم اعتماد جناب گوگل را از بین میبرید.
یک دیدگاه بنویسید