آپدیت الگوریتم ۴ می ۲۰۲۰ گوگل چه تاثیری داشت؟

آپدیت ۴ می 2020 گوگل

مثل همیشه آپدیت‌های گوگل ادامه دارد. تقریبا هر روز تغییراتی در الگوریتم‌های گوگل و دیگر بخش‌های این جستجوگر انجام می‌شود، آپدیت‌هایی پرشمار. اما برخی از آنها تغییرات عمده‌ای را ایجاد می‌کنند و خبرساز می‌شوند. آخرین نمونه نیز آپدیت الگوریتم ۴ می ۲۰۲۰ گوگل بود.

در تاریخ ۴ May دنی سالیوان در یک توییت خبر از آپدیت جدیدی در هسته‌ی الگوریتم‌های گوگل خبر داد. این تغییرات تا حدود دو هفته ادامه داشت تا بالاخره تکمیل شد.

Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the May 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about. -google search liaison

برخلاف سایر آپدیت‌ها فعلا نام خاصی روی این آپدیت گذاشته نشده و نام آن با تاریخ اجرا ذکر می‌شود. یعنی آپدیت ۴ می. البته این اولین آپدیت هسته در سال ۲۰۲۰ نبود و در ماه ژانویه نیز یک آپدیت دیگر انجام شده بود؛ اما اهمیت آپدیت ۴ می از آنجا مشخص می‌شود که بسیاری از مشاغل دچار تغییرات صعودی و نزولی شده‌اند. همچنین اتفاقات گسترده‌ای در سرپ جستجو نیز اتفاق افتاده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تاثیر کرونا بر آپدیت الگوریتم ۴ می ۲۰۲۰ گوگل

به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، گوگل توجه ویژه‌ای به سایت‌های خبری و کسب‌وکارهای وابسته به حوزه بهداشت و سلامت داشته است. شاید حجم انبوه اطلاعاتی که به بخش‌های خبری و دیگر سایت‌‌ها سرازیر شد، مدیران گوگل را به این فکر واداشت که باید برای نمایش اطلاعات مرتبط با این دست اتفاقات آمادگی بهتری داشته باشند و طبق اهمیتی که همواره به امنیت و سلامت کاربرانشان می‌دهند این آپدیت را برای بهبود سرویس‌دهی طراحی کردند. به‌هرشکل این فقط سایت‌های سلامت و بهداشت یا خبری نبودند که دستخوش تغییر شدند؛ ولی به‌دلیل حضور حداکثری مردم دنیا در خانه‌ها، استفاده از خدمات آنلاین و طبق پیش‌بینی‌های قبلی جهت طراحی الگوریتم EAT، سختگیری‌ها بیشتر شده و ظاهرا برای ارائه‌ی نتایج جستجو، گوگل تمهیدات جدیدی را درنظر گرفته است. رشد سریع آنلاین‌شدن و زندگی در دنیای مجازی که به‌دلیل کرونا رخ داد، رفتار بسیاری از کاربران را برای جستجوکردن تغییر داد. گوگل در توییتی اعلام کرد که هیچگاه با همچین پدیده‌ای روبرو نبوده که برای یک موضوع این حجم از جستجو به صورت ادامه‌دار رخ دهد.

Google Search has never seen as many searches for a single topic continue over a sustained period as is happening now with COVID-19. Many searches are for news about what’s happening in local areas, such as sheltering updates or the latest on testing. Here’s how we’re helping…. – Google SearchLiaison

آپدیت الگوریتم هسته گوگل چیست

این آپدیت‌ها طراحی می‌شوند تا تاثیرات وسیعی بر تمام نتایج جستجو برای همه‌ی زبان‌های دنیا بگذارند. البته برخی زبان‌ها مثل انگلیسی بیشترین تغییر را خواهند داشت؛ چرا که اهمیت بسیار بیشتری دارند. پس از این آپدیت‌ها تقریبا همه‌ی سایت‌ها متوجه تغییراتی خواهند شد. برخی جایگاه‌های بهتری می‌گیرند و بازدیدهایشان صعودی می‌شود، برخی دیگر نیز شامل روند نزولی و ریزش بازدیدکننده.

یکی از مهمترین نکات در صعود و یا نزول سایت‌ها، “مرتبط بودن محتوا” است. گوگل تلاش دارد تا بهترین، جامع‌ترین و تازه‌ترین پاسخ را برای کاربر نمایش دهد. پس همواره در پی سایت‌هایی است که برای جستجوهای مختلف نتایج مرتبط‌تری داشته باشند. آپدیت الگوریتم ۴ می ۲۰۲۰ گوگل نیز در همین راستا انجام شده است.

آپدیت 2020 گوگل

برخی از تغییرات رخ داده در آپدیت ۴ می گوگل

بسیاری از سایت‌ها در زمینه‌هایی که مردم به‌دلیل نیازهای دوران کرونا به آنها هجوم برده بودند دچار تغییرات شدند. ازجمله سایت‌هایی با موضوعات: هنر و سرگرمی، تشکل‌های آنلاین، صنایع، بازی‌ها، اخبار، خرید آنلاین و خدمات حیوانات خانگی.

ریزش کاربران: نکته‌ی جالب بروز تغییرات ناگهانی و ریزش عجیب برخی مشاغل است. به‌شکلی که طبق بررسی‌های میدانی، برخی تا ۵۰ درصد از کاربران خود را از دست داده‌اند. البته نمودار بعضی از سایت‌ها نیز مسیر صعودی را درپیش گرفته است.

تغییر جایگاه صفحات: بسیاری از صفحات سایت‌های جابجا شده و برخی صعود و برخی نزول داشته‌اند. یکی از نکات مهم شاید این بوده که صفحات دارای رتبه که توسط صرفا سئوی آف‌پیج بالا آمده بودند ضرر بیشتری کرده‌اند.

ریچ اسنیپت و استراکچر دیتا: ستاره‌های امتیازدهی، FAQ و بسیاری از دیگر بخش‌های فنی که نمایش سایت‌ها را متفاوت می‌کرد از کار افتاده. نتیجه‌ی بررسی اولیه‌ی ما این بود که فقط برخی از صفحات بسیار معتبر که سابقه‌ی رشد طبیعی، و نه رشد با صرفا سئوکردن آف پیج را دارند، شکل نمایش متفاوت در سرپ را حفظ کردند و کمتر آسیب دیده‌اند.

طبق آپدیت ۴ می برای بهبود سایتمان چه کنیم

مثل همیشه گوگل پاسخ داده که هیچ کاری نکنید. هیچ چیزی برای بهبود وجود ندارد؛ و این یعنی بررسی مجدد الگوریتم‌ها روی کانتنت و محتوا با آپدیت الگوریتم ۴ می ۲۰۲۰ گوگل.

همانطور که همیشه گفته‌ایم باید برای سایت‌تان محتوای تازه، جدید و باارزش خلق کنید. هرچقدر در این کار حرفه‌ای‌تر عمل کنید هنگام بروز آپدیت‌ها ضرر کمتری می‌کنید. آپدیت ۴ می نیز جزو همین تغییرات است. سایتی که محتوای مناسب و کاربردی تهیه کرده و تکنیک‌های صحیح محتوانویسی را رعایت کرده، کمترین آسیب را خواهد دید.

نکات مهم برای حفظ جایگاه سایت پس از آپدیت‌ها

۱. روی اعتبار دامنه کار کنید. سعی کنید با دیگر سایت‌ها و کاربرانتان در ارتباط باشید. برای افزایش اعتبار دامنه از یک سئوکار کمک بگیرید.

۲. محتوای باکیفیت تولید کنید. اگر سایت شخصی دارید با خواندن برخی نکات به استانداردهای اولیه خواهید رسید. اما اگر یک بیزینس حرفه‌ای دارید، حتما باید از محتوانویس‌های درجه‌یک کمک بگیرید. چون تولید محتوا طبق استراتژی شغل شما، نکات بسیاری دارد که در یک لیست جامع آموزشی نمی‌گنجد.

۳. سئوی خاکستری و سیاه انجام ندهید. ناظر شما یک برنامه‌ی کندذهن نیست. گوگل است!. امروز نفهمد، فردا می‌فهمد و تمام تلاشتان نابود می‌شود. خطر پنالتی در کمین است.

۴. در کانال‌ها و سوشال مدیاهایی که کاربران مرتبط با کسب‌وکار شما در آن حضور دارند را بیابید و حضور پررنگ داشته باشید. مثلا اگر در حوزه‌ی بازی کامپیوتری فعال هستید، حضور در اینستاگرام، یوتیوب و آپارات بهتر از حضور در توییتر است.

لیست بسیار بلندبالایی از دیگر نکات مهم وجود دارد که در این صفحه جای ذکر آنها نیست و با مطالعه‌ی سایر مقالات سایت با آنها آشنا خواهید شد.

Share:

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشیانه‌ی جغد سئو


تبریک می‌گویم! شما لانه‌ی جغد سئو را پیدا کردید!
این آشیانه استراحتگاهی برای جغد سئو است تا هرازگاه دمی بیاساید و نفسی تازه کند!
جغد سئو فعلا تنهاست و در لانه‌ی خود آزمایشات مختلف را اجرا می‌کند.
کسی چه می‌داند، شاید روزی در این لانه سروکله‌ی اخبار دیگری هم پیدا شد.
این جغد با چشمان گرد و تیزبین خود موتورهای جستجوگر را رصد می‌کند و گاهی که لازم باشد برای شکار علوم جدید می‌پرد.
آپدیت الگوریتم‌های گوگل غذای مورد علاقه‌ی اوست.