الگوریتم پاندا google panda

الگوریتم پاندا google panda
اگر می‌خواهید به سادگی الگوریتم پاندا google panda را بشناسید، فکر کنید خودتان یک موتور جستجوگر مثل جناب گوگل ساخته‌اید و می‌خواهید در این زمینه به برندی معتبر تبدیل شوید. خب! حالا از نقش یک مدیر سایت خارج شده‌اید و فردی هستید که خودش یک موتور سرچ دارد.
مخاطبان به سایت شما رجوع می‌کنند و برای گرفتن پاسخ سوالاتشان چیزی را جستجو می‌کنند. اگر مدیر نالایقی باشید هر نتیجه‌ای که حاوی آن کلمه باشد را به مخاطب ارائه می‌دهید. هر صفحه‌ای که مطالب بیشتری در مورد آن کلیدواژه داشته باشد را بالاتر قرار می‌دهید و این داستان برای تمام کلمات دنیا تکرار می‌شود. تقریبا تمام موتورسرچ‌ها در روزهای اولیه به همین شکل کار می‌کردند، ولی پس از مدتی متوجه شدند که مدیران سایت‌ها برای فریب آنها روش‌های مختلفی را پیاده می‌کنند تا در نهایت بازدید سایتشان را بالاتر ببرند، تبلیغات بنری خود را بیشتر نمایش دهند و یا کالای خود را بیشتر بفروشند.
اگر سن شما قد بدهد حتما روزی را به یاد می‌آورید که پس از جستجو در گوگل، تیتر سایتی را مشاهده می‌کردید که دقیقا کلیدواژه‌ی مورد نظر شما را نشان می‌داد. اما وقتی آن را باز می‌کردید پر بود از بنر تبلیغاتی و متون ساختگی و بی‌کیفیت، که هیچ پاسخی برای سوال شما نداشت. تمام اینها دلایلی بود که پاندا متولد شد!

الگوریتم پاندا google panda دوست‌دار اکوسیستم اینترنت

اکوسیستم اینترنت مثل هر اکوسیستم دیگری در دنیای واقعی، دارای خیر و شر، خوبی و بدی و زیبایی و زشتی است. در دنیای مجازی نیز سایت‌های مختلفی وجود دارد و افرادی پشت این سایت‌ها هستند که:

  • هدفشان خدمت‌رسانی است.
  • به دنبال خدمت‌رسانی و کسب درآمد هستند.
  • به هر طریق فقط می‌خواهند درآمدزایی کنند.

اینکه شما به صورت مستقیم و دایرکت با وارد کردن آدرس url وارد کدامیک از این سایت‌ها بشوید، انتخاب خودتان است. اما وقتی همه‌ی آنها در یک ظرف یا یک موتورسرچ ثبت شوند، نمایش بهترین گزینه به شما، وظیفه‌ی آن جستجوگر خواهد بود. پس باید با اعمال فیلترهای مختلف بین الماس و شیشه‌های تیز تفاوت بگذارد، الماس‌ها را بالاتر بکشد تا بهتر دیده شوند و خرده شیشه‌ها را گوشه‌ای پنهان کند.

الگوریتم پاندا google panda

الگوریتم پاندا چیست؟

حدود سال‌های ۲۰۱۰ بود که به دلیل افزایش نارضایتی‌های کاربران، جناب مستطاب گوگل، سرانجام تصمیم گرفت تا برای مبارزه وارد میدان شود و با سایت‌های دارای مطالب بی‌کیفیت و اسپم بجنگد. در سال ۲۰۱۱ از الگورتیم پاندا رونمایی شد که قرار بود با محتوای نامطلوب مبارزه کند و سایت‌ها و صفحات حاوی آنها را از لیست نتایج گوگل حذف کند. اسم پاندا را بخاطر مهندسی انتخاب کردند که Navneet Panda نام داشت و پایه‌گذار این الگورتیم بود.

قوانین الگوریتم پاندا google panda به زبان ساده

پاندا حیوانی است آرام که غذا خوردن را با دقت و سواس زیادی انجام می‌دهد. پاندا ساقه‌ها و برگ‌های باکیفیت را جدا می‌کند و با لذت می‌جود. در دنیای اینترنت نیز سایت شما باید لذیذ و بکر باشد تا پاندا انتخابش کند. این قوانین ساده را رعایت کنید تا پاندای مهربان گوگل به پاندای کنگ‌فورکار تبدیل نشود:

. محتوای ضعیف

محتوای ضعیف و کم تولید نکنید. یعنی برای موضوع مهمی مثل بیگ‌بنگ نوشتن یک پاراگراف متن کافی نیست! کاربر پس از خواندن چند خط نوشته‌ی شما به پاسخ بسیاری از سوالات نمی‌رسد و دوباره باید از جستجوی جدیدی استفاده کند.

. محتوای کیلویی

محتوای زیاد و بدرد نخور تولید نکنید. بیگ‌بنگ پدیده‌ی پیچیده و مهمی است، اما در مقاله‌ی خود برای آن کتاب یا کتابچه ننویسید. سعی کنید به موضوعات مختلف این پدیده بپردازید، اما هوشمندانه هرکدام را خلاصه کنید.

. تولید محتوا سخت و کپی آسان

خب، این یکی از بخش‌های مهمی است که پاندا روی آن به شدت حساسیت دارد. بسیاری از سایت‌ها برای راحتی کار انواع محتواها و متون و تصاویر را از دیگران کپی می‌کنند. اما از خودتان بپرسید اگر داستان به این راحتی باشد که هرکس می‌تواند یک هاست و دامنه تهیه کند و صبح‌تاشب مطالب دیگران را کپی کند!
باید بدانیم که پاندا حواسش به همه‌چیز هست و دائم این موضوع را تحت نظر دارد. اگر سایتی را دیدید که با انجام این کار جایگاهی گرفته، بدانید که در نهایت پیروز نخواهد شد و کم نبوده‌اند سایت‌هایی که در گذشته آنها را بسیار می‌دیدیم و امروز به کار خود پایان داده‌اند.
این الگوریتم هرروز پیشرفت می‌کند و اگر کسی یک یا چند سال عمر خودش را وقف کپی کردن گذاشته باشد بالاخره از پا در‌می‌آید. بسیاری از مدیران با سبک‌های مختلف سعی در پنهان کردن متن کپی شده دارند، فراموش نکنیم که جناب گوگل از همه‌ی ما بیشتر کار می‌کند و روزبه‌روز هوشمندتر می‌شود. پس عمر، وقت و سرمایه‌ی خود را هدر ندهید.

. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی

در گذشته کلمه کلیدی را آنقدر در یک صفحه تکرار می‌کردند تا به گوگل بفهمانند این صفحه را باید بالاتر از بقیه نشان بدهد. زمان این داستان‌ها به پایان رسیده و باید مراقب باشید که اگر تعداد تکرار این کلمه بیش از حد بالا برود، جناب گوگل آن را به عنوان حرف اضافه (آن، به، با، تا، که، و…) محسوب می‌کند و نادیده می‌گیرد.

. صفحات تکراری در یک سایت

صفحات مختلف سایتتان را با یک مطلب پر نکنید. بسیاری از مدیران سایت‌ها که خدمات یکسانی را به شکل‌های مختلف ارائه می‌کنند، همان مطالب قبلی را در صفحه‌ی جدید کپی می‌کنند و فقط بعضی کلمات را تغییر می‌دهند. مثال فروش ویژه در فروردین ۹۶، فروش ویژه در خرداد ۹۶. وقتی این قبیل صفحات را باز می‌کنیم متوجه می‌شویم که فقط درصد تخفیف، فصل و نهایتا چند کلمه‌ی دیگر تغییر کرده‌اند. این کارها مثل سمی مهلک برای سایت شماست. برای هر صفحه از سایتتان محتوای جدید تولید کنید.

. ۴۸ باکس آگهی در یک صفحه

حتما با سایت‌هایی مواجه شده‌اید که برای مطلب مورد نظر شما محتوای خوبی دارند، اما باید از سد ده‌ها بنر و آگهی بگذرید تا به مطلب اصلی برسید. این سایت‌ها برای کسب درآمد، اعتبار خودشان را با خطر جدی روبرو می‌کنند و پس از مدتی نیز گله‌مندند که چرا سایت رقیب از آنها پیشی گرفته. نسبت متن و محتوا به آگهی‌ها را درنظر داشته باشد. در صفحات سایتتان هنگام ارائه‌ی یک مطلب ساده به مخاطب ۴۸ تا آگهی نمایش ندهید. شاید زور کاربر به شما نرسد، ولی زور جناب مستطاب گوگل حتما می‌رسد.

. لینک دروغی نساز

اگر از قدیمی‌های اینترنت باشید به یاد دارید که سایت‌های مختلف پر بود از لینک‌ها و لینک‌باکس‌هایی با نوشته‌های فریبنده اما دروغ:
– عکس‌های خصوصی فلانی لو رفت.
– ۹۰ درصد تخفیف روی گوشی آیفون برای ده نفر اول!!
– شما بازدید کننده‌ی ۷۷۷۷۷ سایت ما هستید، تبریک می‌گوییم برنده‌ی یک دستگاه لپ‌تاپ شده‌اید!!
هنوز هم عده‌ای این کارها را تکرار می‌کنند، البته مخاطب اینترنت باهوش‌تر و صدالبته که الگوریتم‌های گوگل بسیار باهوش‌تر شده‌اند. سایتی که با این نوع انکرتسکت‌ها به دنبال مخاطب است به اعتبار لینک‌های خودش لطمه می‌زند. آگاه باشید که گوگل معنی کلمات را به خوبی می‌فهمد و حتی مترادف‌های آنها را هم درک می‌کند. بنابراین نباید از لینکی با عنوان پارتی خصوصی به صفحه‌ی فروش محصول رسید. بررسی تخصصی لینک‌ها وظیقه‌ی الگوریتم پنگوئن است، ولی عده‌ای معتقدند که پاندا هم در این کار نقش دارد.

. اهمیت املای کلمات برای گوگل

موتورسرچ شماره یک دنیا معنی کلمات و عبارات و حتی مترادف کلمات را می‌فهمد. پس اگر اشتباهات تایپی و املایی شما بیش از حد باشد احتمال جریمه شدن خواهید داشت. چرا که سایت شما را مثل یک بلاگ شخصی با سطح پایین می‌بیند و اعتبار چندانی برایش قائل نمی‌شود.

جریمه الگوریتم پاندا google panda چه شکلی است؟

در یک کلام، ریزش بازدید کننده‌ها. اگر در سایتتان تغییر خاصی رخ نداده و طبق روال قبل به کار خودش ادامه می‌دهد اما میانگین بازدید شما کم شده، باید به جریمه شدن شک کنید. جریمه‌شدن با بررسی یکی دو روز مشخص نمی‌شود و زمان می‌برد. اگر در سرچ‌کنسول مشاهده کردید که برای چند هفته میانگین بازدید شما پایین‌تر از قبل قرار گرفت این یعنی یک جای کار می‌لنگد و ممکن است پاندا را عصبانی کرده باشید.
الگوریتم پاندا google pandaطبق تجربیات قبلی جریمه‌های پاندا کل سایت را تحت‌شعاع قرار می‌دهد و آمار کل سایت کاهش پیدا می‌کند. شروع به بررسی کنید تا متوجه شوید که کجای راه را اشتباه رفته‌اید.

چگونه جریمه پاندا را از بین ببریم؟

در گذشته برخی سایت‌ها آزمایشات مختلفی را برای بی‌اثر کردن جریمه‌ی پاندا اعمال می‌کردند، اما فقط اوضاع خراب‌تر می‌شد. از خرید بازدیدکننده و لینک انبوه گرفته تا بسیاری از هزینه‌های دیگر. این کارها مثل تزریق سرم تقویتی به کسی است که دچار ویروس خاصی شده. اقداماتی از این قبیل درمان محسوب نمی‌شود.
سایت را به خوبی بررسی کنید و ببینید چه اشتباهاتی داشته‌اید، صبور باشید و یکی یکی آنها را برطرف کنید. طبق تجربیات قبلی، هنگامی که به صورت منظم و روزانه اشتباهاتی مثل متن کپی‌شده را با مطالب جدید و تازه جایگزین کنید، پاندا به مرور آرام می‌شود و طی یک یا چند مرحله اعتبار شما را برمی‌گرداند. شروع این تغییرات و اعتمادسازی مجدد گوگل، حداقل یک تا سه ماه زمان می‌برد.
در پایان این مطلب لازم به ذکر است که اگر از روز اول با دانش کافی و اطلاعات مناسب کار کنید، مطالب سایت را به شکل درست و تازه تولید کنید، به دنبال پیشرفت یک‌شبه نباشید و در تیم‌تان از متخصصان سئوی حرفه‌ای استفاده کنید، نه‌تنها سایت شما توسط الگوریتم پاندا google panda جریمه نخواهد شد، بلکه با جلب اعتماد این الگورتیم روزبه‌روز به جایگاه‌های بالاتری دست خواهید یافت.

Share:

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشیانه‌ی جغد سئو


تبریک می‌گویم! شما لانه‌ی جغد سئو را پیدا کردید!
این آشیانه استراحتگاهی برای جغد سئو است تا هرازگاه دمی بیاساید و نفسی تازه کند!
جغد سئو فعلا تنهاست و در لانه‌ی خود آزمایشات مختلف را اجرا می‌کند.
کسی چه می‌داند، شاید روزی در این لانه سروکله‌ی اخبار دیگری هم پیدا شد.
این جغد با چشمان گرد و تیزبین خود موتورهای جستجوگر را رصد می‌کند و گاهی که لازم باشد برای شکار علوم جدید می‌پرد.
آپدیت الگوریتم‌های گوگل غذای مورد علاقه‌ی اوست.