الگوریتم رنک برین google RankBrain

الگوریتم رنک برین
یکی از الگورتیم‌های تاثیرگذار جناب مستطاب گوگل الگوریتم رنک برین google RankBrain است که روی بسیاری از نتایج و جایگاه سایت‌ها تاثیر بسزایی داشته. نشانه‌های ظهور این سیستم اولین بار در سال ۲۰۱۵ دیده شد و مشخص شد که هوش مصنوعی گوگل اتفاقات جدیدی را خلق خواهد کرد.

الگوریتم الگوریتم رنک برین چیست

اصول کاری گوگل به شکلی طراحی شده که همواره به جمع‌آوری دیتاهای مختلف می‌پردازد. استفاده از گوگل کروم دنیای اطلاعات گردآوری شده توسط گوگل را زیرورو کرد و هنگامی که کاربر با اکانت جیمیل خود لاگین شده باشد، این دیتاها به صورت تخصصی‌تر ثبت و ضبط خواهد شد.
در مرحله‌ی دوم یک‌خروار گیگابایت اطلاعات در دسترس است که به ماشین‌های تحلیل‌گر سپرده می‌شود تا نتایج خارق‌العاده از دل آنها بیرون کشیده شود. اینکه مردم یک شهر یا کشور چه علایقی دارند، خودرو، رنگ، هنرپیشه یا خبری که به آن توجه نشان می‌دهند چیست و میلیون‌ها نتیجه‌ی دیگر.
یکی از فیلترهای هوشمندی که با این نتایج کار می‌کند RankBrain است. این هوش مصنوعی اطلاعات مختلف را که از کاربران و سایت‌ها دریافت شده پردازش می‌کند و روی جایگاه نهایی سایت‌ها در نمایش نتایج جستجو اثر می‌گذارد.

google deepmind

الگوریتم رنک برین چگونه کار می‌کند

رنک برین با پشتوانه‌ی طرح گوگل دیپ مایند راه‌اندازی شده که یک سیستم یادگیرنده یا همان هوش مصنوعی است. گوگل دیپ مایند قادر است بازی‌های کامپیوتری را به شکلی انجام دهد که انگار یک انسان پشت سیستم نشسته است، پس بررسی رفتارهای کاربران هنگام جستجو و رتبه‌دهی به سایت‌ها برای آن کار چندان سختی نخواهد بود.

عوامل مهم تاثیرگذار روی الگوریتم رنک برین

این الگوریتم قطعا نکات مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد که کسی جز مهندسان آن از ریز کار اطلاعی ندارد. اما چیزی که تاکنون مشخص شده استفاده از برخی فاکتورهای مهم است که نشان می‌دهد یک کاربر نسبت به یک سایت چقدر علاقه نشان می‌دهد. برخی از این عوامل را در زیر بررسی می‌کنیم:

میزان ماندگاری کاربر در سایت

عواملی مثل DWell Time یا میزان بازدید، زمان پر بازدید و غیره برای تمام صفحات شما در دسترس RankBrain است و تمام آنها را بررسی می‌کند تا بفهمد کاربر چقدر در صفحه‌ی شما مانده، آیا پاسخ خود را دریافت کرده؟

نرخ کلیک CTR

سایت شما کنار برخی از دیگر سایت‌ها نمایش داده می‌شود. آیا کاربر علاقه‌ای به کلیک روی سایت شما دارد؟ تیتر و توضیحات مطالب شما جذاب است؟ حتما می‌دانید که CTR به معنی تعداد کلیک به نسبت Impression است. اگر سایت شما ۱۰۰ بار نمایش داده شده چند نفر روی لینک آن کلیک کرده‌اند؟

چقدر زمان می برد تا کاربر از صفحه‌ی شما خارج شود؟ Bounce Rate

سایت‌هایی که کلی پاپ‌آپ و تبلیغ تدارک دیده‌اند و مطلب را لابلای آنها مخفی کرده‌اند مراقب این نکته باشند. کاربر در دنیای آزاد اینترنت انتخاب‌های زیادی دارد و اگر عصبی شود بلافاصله سایتتان را ترک حواهد کرد. این نکته زمینه‌ساز جریمه‌شدن یا از دست‌دادن جایگاه شما خواهد بود. موارد دیگری مثل نامرتبط بودن تیتر و متن یا مطلب بی‌کیفیت از دیگری نکاتی هستند که کاربر را مجبور به خروج سریع می‌کند.

کوتاه بودن محتوا

محتوا باید با نوع کار شما و کلیدواژه‌ای که روی آن کار می‌کنید هم‌خوانی داشته باشد. این طبیعی است که برخی سایت‌ها برای ترجمه و یا معنی‌کردن کلمات مثل گوگل‌ترنسلیت یا دهخدا، کاربر را بیش از اندازه نگه ندارند. اما اگر مطالب شما در مورد آشپزی، فروش محصولات، اخبار خودرو و غیره باشد و برای اینها فقط سه خط مطلب نوشته باشید منطقی نیست. حتی اگر به بهترین شکل هم جواب کاربر را داده‌اید، باز هم بهتر است حجم نوشته‌ها را بیشتر کنید تا سرعت خروج کاربر کاهش یابد. همچنین می‌توانید لینک نوشته‌های مشابه را به کاربر پیشنهاد دهید تا بجای خروج از سایت شما در مقالات مختلف بچرخد و مطالب مورد نظرش را بخواند.

جریمه سایت توسط رنک برین RankBrain

توجه داشته باشید که رنک برین روی صفحات به صورت موردی عمل می‌کند و کل سایت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

هنگامی که سایتی با افت جایگاه و بازدید‌کننده مواجه می‌شود، کاری سخت و کارشناسی نیاز دارد تا متوجه شویم که این اتفاق توسط کدام الگورتیم افتاده. اگر همواره اصول کلی سئو را لحاظ کرده باشید و طبق روش‌های استاندارد و حرفه‌ای پیش رفته باشید، خیلی بعید است که گیر این الگورتیم بیافتید.
با برطرف کردن مواردی که در بالا ذکر شده و با استفاده از دانش یک متخصص حرفه‌ای سئو، رفته‌رفته جایگاه خود را دوباره بدست خواهید آورد.

 

Share:

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشیانه‌ی جغد سئو


تبریک می‌گویم! شما لانه‌ی جغد سئو را پیدا کردید!
این آشیانه استراحتگاهی برای جغد سئو است تا هرازگاه دمی بیاساید و نفسی تازه کند!
جغد سئو فعلا تنهاست و در لانه‌ی خود آزمایشات مختلف را اجرا می‌کند.
کسی چه می‌داند، شاید روزی در این لانه سروکله‌ی اخبار دیگری هم پیدا شد.
این جغد با چشمان گرد و تیزبین خود موتورهای جستجوگر را رصد می‌کند و گاهی که لازم باشد برای شکار علوم جدید می‌پرد.
آپدیت الگوریتم‌های گوگل غذای مورد علاقه‌ی اوست.