
الگوریتم رنک برین google RankBrain
الگوریتم الگوریتم رنک برین چیست
اصول کاری گوگل به شکلی طراحی شده که همواره به جمعآوری دیتاهای مختلف میپردازد. استفاده از گوگل کروم دنیای اطلاعات گردآوری شده توسط گوگل را زیرورو کرد و هنگامی که کاربر با اکانت جیمیل خود لاگین شده باشد، این دیتاها به صورت تخصصیتر ثبت و ضبط خواهد شد.
در مرحلهی دوم یکخروار گیگابایت اطلاعات در دسترس است که به ماشینهای تحلیلگر سپرده میشود تا نتایج خارقالعاده از دل آنها بیرون کشیده شود. اینکه مردم یک شهر یا کشور چه علایقی دارند، خودرو، رنگ، هنرپیشه یا خبری که به آن توجه نشان میدهند چیست و میلیونها نتیجهی دیگر.
یکی از فیلترهای هوشمندی که با این نتایج کار میکند RankBrain است. این هوش مصنوعی اطلاعات مختلف را که از کاربران و سایتها دریافت شده پردازش میکند و روی جایگاه نهایی سایتها در نمایش نتایج جستجو اثر میگذارد.
الگوریتم رنک برین چگونه کار میکند
رنک برین با پشتوانهی طرح گوگل دیپ مایند راهاندازی شده که یک سیستم یادگیرنده یا همان هوش مصنوعی است. گوگل دیپ مایند قادر است بازیهای کامپیوتری را به شکلی انجام دهد که انگار یک انسان پشت سیستم نشسته است، پس بررسی رفتارهای کاربران هنگام جستجو و رتبهدهی به سایتها برای آن کار چندان سختی نخواهد بود.
عوامل مهم تاثیرگذار روی الگوریتم رنک برین
این الگوریتم قطعا نکات مختلفی را مدنظر قرار میدهد که کسی جز مهندسان آن از ریز کار اطلاعی ندارد. اما چیزی که تاکنون مشخص شده استفاده از برخی فاکتورهای مهم است که نشان میدهد یک کاربر نسبت به یک سایت چقدر علاقه نشان میدهد. برخی از این عوامل را در زیر بررسی میکنیم:
میزان ماندگاری کاربر در سایت
عواملی مثل DWell Time یا میزان بازدید، زمان پر بازدید و غیره برای تمام صفحات شما در دسترس RankBrain است و تمام آنها را بررسی میکند تا بفهمد کاربر چقدر در صفحهی شما مانده، آیا پاسخ خود را دریافت کرده؟
نرخ کلیک CTR
سایت شما کنار برخی از دیگر سایتها نمایش داده میشود. آیا کاربر علاقهای به کلیک روی سایت شما دارد؟ تیتر و توضیحات مطالب شما جذاب است؟ حتما میدانید که CTR به معنی تعداد کلیک به نسبت Impression است. اگر سایت شما ۱۰۰ بار نمایش داده شده چند نفر روی لینک آن کلیک کردهاند؟
چقدر زمان می برد تا کاربر از صفحهی شما خارج شود؟ Bounce Rate
سایتهایی که کلی پاپآپ و تبلیغ تدارک دیدهاند و مطلب را لابلای آنها مخفی کردهاند مراقب این نکته باشند. کاربر در دنیای آزاد اینترنت انتخابهای زیادی دارد و اگر عصبی شود بلافاصله سایتتان را ترک حواهد کرد. این نکته زمینهساز جریمهشدن یا از دستدادن جایگاه شما خواهد بود. موارد دیگری مثل نامرتبط بودن تیتر و متن یا مطلب بیکیفیت از دیگری نکاتی هستند که کاربر را مجبور به خروج سریع میکند.
کوتاه بودن محتوا
محتوا باید با نوع کار شما و کلیدواژهای که روی آن کار میکنید همخوانی داشته باشد. این طبیعی است که برخی سایتها برای ترجمه و یا معنیکردن کلمات مثل گوگلترنسلیت یا دهخدا، کاربر را بیش از اندازه نگه ندارند. اما اگر مطالب شما در مورد آشپزی، فروش محصولات، اخبار خودرو و غیره باشد و برای اینها فقط سه خط مطلب نوشته باشید منطقی نیست. حتی اگر به بهترین شکل هم جواب کاربر را دادهاید، باز هم بهتر است حجم نوشتهها را بیشتر کنید تا سرعت خروج کاربر کاهش یابد. همچنین میتوانید لینک نوشتههای مشابه را به کاربر پیشنهاد دهید تا بجای خروج از سایت شما در مقالات مختلف بچرخد و مطالب مورد نظرش را بخواند.
جریمه سایت توسط رنک برین RankBrain
توجه داشته باشید که رنک برین روی صفحات به صورت موردی عمل میکند و کل سایت را تحت تاثیر قرار نمیدهد.
هنگامی که سایتی با افت جایگاه و بازدیدکننده مواجه میشود، کاری سخت و کارشناسی نیاز دارد تا متوجه شویم که این اتفاق توسط کدام الگورتیم افتاده. اگر همواره اصول کلی سئو را لحاظ کرده باشید و طبق روشهای استاندارد و حرفهای پیش رفته باشید، خیلی بعید است که گیر این الگورتیم بیافتید.
با برطرف کردن مواردی که در بالا ذکر شده و با استفاده از دانش یک متخصص حرفهای سئو، رفتهرفته جایگاه خود را دوباره بدست خواهید آورد.
Comments
یک دیدگاه
بسیار عالی و کاربردی تشکر