الگوریتم تازگی محتوا Freshness

الگوریتم تازگی محتوا Freshness
الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness نام الگوریتم دیگری از جناب گوگل است که نقش کلیدی و مهمی در ارائه‌ی نتایج جستجو به مخاطبان دارد. این الگورتیم فیلترکننده از سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرد و تاثیر زیادی بر دنیای جستجوی اینترنتی گذاشت. کاربران همه‌روزه عبارت‌های مختلفی را جستجو می‌کنند که برخی از آنها جواب ثابت دارند، اما پاسخ دسته‌ی دیگری از جستجوها وابسته به زمان است. به مثال‌های زیر توجه کنید، این عبارات را در گوگل سرچ می‌کنیم تا نتایج را مشاهده کنیم:
– توماس ادیسون
این سوال یک پاسخ ثابت دارد و به سایتی نیاز است که زندگی‌نامه‌ی ادیسون را شرح داده باشد. بنابراین در مورد این واژه، سایت‌هایی با صفحات نسبتا ثابت و معتبر مثل ویکی‌پدیا جایگاه خوبی کسب می‌کنند.
– جدول لیگ برتر
خب! در این نوع عبارت‌ها پاسخ و نتیجه‌ای یکسان نداریم و هر سال اوضاع فرق می‌کند. جدول لیگ هرسال تغییر می‌کند و تیم‌های بالا و پایین می‌شوند، اما وقتی این کلمات را سرچ کردید چه اتفاقی افتاد؟ هنگام جستجو ذکر نکردیم که جدول سال ۹۶ یا ۹۷، اما جناب مستطاب گوگل نتایجی را لیست کرده که مربوط به جدول لیگ همان سال است. اگر شما این مطلب را در سال ۱۴۰۰ یا هر سال دیگری بخوانید و این عبارت را جستجو کنید، گوگل جدول همان سال را نشان خواهد داد. این در صورتی است که برای هر سال یک جدول جدید وجود دارد و شما عدد سال را وارد نکرده‌اید.

مطالب بالا به معنی اهمیت مطالب تازه برای گوگل هستند.

الگوریتم تازگی محتوا Freshness

انسان‌ها برای گسترش دانش روزمره‌ی خود و باخبر شدن از اتفاقات اطرافشان دائم در حال پرسیدن سوالات مختلف از موتورسرچ‌ها هستند و این باعث شده تا مطالب جدید برای جستجوگرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار گردد. به گفته‌ی گوگل تقریبا ۱ مورد از هر ۴ جستجو درباره‌ی مطلبی جدید است که پیش‌تر کسی آن را سرچ نکرده. بنابراین همواره باید برای این حجم از تغییرات آماده باشند و پاسخ سوالات مختلف را از میان سایت‌ها پیدا کنند تا همیشه جوابی مناسب برای کاربران کم‌تحمل آماده‌ی ارائه باشد.

برخی از مثال‌های دیگر که هرروز، هر ماه، یا سالیانه و دوره‌ای نتایج آن تغییر می‌کند، در زیر ذکر شده. توجه کنید که هنگام جستجوی موارد زیر، تاریخ موردنظر را ذکر نمی‌کنید، اما صحیح‌ترین و جدیدترین نتایج را مشاهده خواهید کرد:

  • نرخ ارز و طلا (مشاهده‌ی سایت‌های معتبرتر با آخرین تغییرات)
  • رئیس جمهور (معرفی رئیس جمهور کنونی ایران)
  • رنگ سال (کدام سال؟ رنگ امسال را مشاهده خواهید کرد)
  • oil price (مشاهده‌ی لیست سایت‌ها با جدیدترین قیمت و سایت‌ها با آخرین اخبار که روی قیمت نفت تاثیر گذاشته)
  • storm (هزاران توفان رخ داده، اما در نتایج جدیدترین آنها را خواهید دید)
  • iphone (ده‌ها مدل آیفون وجود دارد، اما معرفی و نقد و بررسی آخرین مدل‌ها را می‌بینی)

الگوریتم تازگی محتوا Freshness چه سایت‌هایی را می‌پسندد؟

این الگورتیم تمام سایت‌ها را بررسی می‌کند و از آخرین تغییرات آنها مطلع است، ولی خب به دلیل ذات موضوعات هر سایت نتایجی خارج شده از این فیلتر متفاوت هستند. بدون‌شک سایتی که در مورد داستان‌های تاریخی می‌نویسد آپدیت‌های کمتری به نسبت سایت‌های خبری دارد. حتی اگر سایت تاریخی هر روز مطالب جدیدی را منتشر کند، از آنجا که در مورد موضوعی دیرینه حرف می‌زند متقاضیان کمتری دارد. چنین سایتی به دلیل فعالیت منظم بین سایت‌های تاریخی موفق‌تر خواهد بود، اما در رقابت با یک سایت خبری که روزانه ۲۰، ۵۰ و یا حتی ۱۰۰ خبر جدید که مطالب داغ و روزمره هستند منتشر می‌کند، حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

الگوریتم تازگی محتوا چگونه عمل می‌کند

خزنده‌های گوگل مدام در حال رفت‌وآمد به سایت‌ها هستند. نتایج ضبط شده از گوشه‌وکنار هر سایت توسط فیلترها و هسته‌های تحلیل‌گر بررسی می‌شود و در نهایت برای یک صفحه یا سایت تصمیم‌گیری می‌کنند.
باتوجه به ذخیره شدن اطلاعات هر صفحه در بانک اطلاعاتی گوگل، با بررسی ورژن قبلی و جدید هر صفحه، تغییرات بروز کرده مشخص می‌شود. بنابراین یک تایم آپدیت برای مطالب جدید درنظر گرفته می‌شود و اگر نسخه‌ی جدید به‌صورت مفیدی تغییر کرده باشد توسط این الگوریتم شناسایی می‌گردد.

چگونه به الگوریتم تازگی محتوا Freshness کمک کنیم

توجه داشته باشید که در مواجهه با الگورتیم‌های مختلف، بعضی از کارها توسط کارشناس سئو، برنامه‌نویس، مدیر سایت یا محتوانویس پیاده‌سازی می‌گردد و بعد از آن باید تصمیم‌گیری را به گوگل سپرد و منتظر نتایج ماند. اما یکی از پیشنهادات ما حذف نکردن تاریخ انتشار مطالب است. اگر درج تاریخ مطلب برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند اجازه دهید بماند و از برنامه‌نویس خود بخواهید که آن را حتما در گوشه و کنار پست‌ها بگنجاند.
پیشنهاد دوم ما استفاده از کدهای زمانی در صفحات سایت است. اگر از CMSهایی مثل وردپرس استفاده می‌کنید و هسته‌ی آن را به‌روزرسانی کرده‌اید احتمالا این کدها به صورت اتوماتیک در سایت شما قرار داده شده. اما اگر از سایتی با کدنویسی اختصاصی استفاده می‌کنید حتما روی یکی از مقالات کلیک راست کنید و با انتخاب گزینه‌ی view page source به اوضاع کدهای html سایتتان نگاهی بیاندازید. با انتخاب Ctrl+F به دنبال کلمات update یا publish یا modify بگردید و مطمئن شوید که آنها وجود دارند. البته ممکن است تاریخ انتشار یا آپدیت و تغییر مطالبتان به صورت اسکریپت اضافه شده باشد و عبارت datePublished یا dateModified را مشاهده کنید.
به هر حال مطمئن شوید که صفحات سایتتان شناسنامه‌ی زمانی دارند و تاریخ‌ها به درستی کار می‌کنند. با این روش تاریخ انتشار و آخرین تغییر صفحات را راحت‌تر مخابره می‌کنید و این موضوع از نگاه الگوریتم تازگی محتوا مفید خواهد بود.

تازه بمانید و با تازه‌ها ادامه دهید

اگر بک‌لینک می‌گیرید سعی کنید این لینک را از سایت‌های مفید با مطالب به‌روز دریافت کنید. برخی سایت‌ها تعداد زیادی لینک را با قیمت ارزان می‌فروشند، اما نه جایگاهی دارند و نه و هیچ مطلب مفیدی. توجه کنید که گرفتن یک لینک قوی از سایت‌های زنده ارزش بسیار بیشتری نسبت به این قبیل لینک‌های بی‌کیفیت دارد. هیچ گرانی بی‌حکمت نیست.

Share:

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشیانه‌ی جغد سئو


تبریک می‌گویم! شما لانه‌ی جغد سئو را پیدا کردید!
این آشیانه استراحتگاهی برای جغد سئو است تا هرازگاه دمی بیاساید و نفسی تازه کند!
جغد سئو فعلا تنهاست و در لانه‌ی خود آزمایشات مختلف را اجرا می‌کند.
کسی چه می‌داند، شاید روزی در این لانه سروکله‌ی اخبار دیگری هم پیدا شد.
این جغد با چشمان گرد و تیزبین خود موتورهای جستجوگر را رصد می‌کند و گاهی که لازم باشد برای شکار علوم جدید می‌پرد.
آپدیت الگوریتم‌های گوگل غذای مورد علاقه‌ی اوست.